Wacana Eksposisi: Mbeberake Sawijining Prastawa kanthi Terang |
Wacana eksposisi tegese wacana kang mbeberake anane analisis proses kanthi cara
narasi. Narasi kang mangkono mau diarani narasi ekspositoris utawa naras
teknis, awit ancas kang tinuju titise katrangan (informasi) ngenani sawijining
prastawa kang dibeberake. Dadi ancas tujuane padha karo eksposisi yaiku
njembarake pangertene pawongan.
Yen miturut KBBI (2001 : 290)
eksposisi tegese uraian / paparan kang nduweni tujuan mbeberake maksud lan
tujuan (umpamane ana sajroning karangan).
Ana sajroning wacana eksposisi
panulis kudu nduweni kawruh / pangerten kang cukup bab-bab sing bakal
dibeberake. Tanpa kawruh kang mumpuni, mokal kanggone sawijining panulis bisa
mbeberake sawijining kawruh kanthi terang trawaca, mumpuni.
Kajaba saka kuwi, kanggo nulis
wacana eksposisi uga kudu nduweni kawruh bab pola pengembangan paragraf. Pola
pengembangan paragraf sing bisa dianggo ana sajroning wacana eksposisi ana ing
ngisor iki .
a) Conto-conto /
tuladha-tuladha
Gagasan sing sifate umum tarkadhang
merlokake bukti-bukti utawa conto konkret, conto kang nyata; amrih bisa
dipahami dening pamaos
Tuladha :
Kedele sing arep digawe tempe kudu
diumbah kanthi resik, jalaran yen ora resik bisa babar / ora bisa dadi tempe.
Kedele sing isih reged / kurang bersih ora bisa agawe matenge tempe.
Tempene ish mentah, amarga ragine ora bisa “bereaksi” kanthi sampurna.
Dadine kedele mau wurung dadi tempe. Wujude yan isih kedele. Saliyane kuwi,
kedele sing ora resik anggone ngumbah, bisa anjalari tempene dadi ireng, ora bisa
putih resik ngono kae.
b) Mbandingake / Perbandingan
Ana sajroning iki diwedharake rong
bab kang beda utawa luwih kanggo nyengkuyung gagasan pokok.
Tuladha :
Tuku pitik zaman saiki kudu
ngati-ati, amerga akeh pitik utawa sato iwen sing kena flu burung.
Antaraning pitik sehat lan pitik sing nandhang lelara bisa dibedakake.
Pitik sehat kuwi pitik sing trengginas, ora lemes. Saka cucuke ora metu ilere
tur rupane abang seger ora aclum. Saka brutune ora mbanyu utawa nelek terus tur
rupane ora ireng / pucet ning abang seger. Dene pitik sing nandhang lelara kuwi
pitik sing lemes, ora nduwe daya. Saka cucuk lan brutune metu iler / banyune
lan rupane aclum.
c) Analogi
Tegese analogi yaiku medharake
bab-bab kang padha loro utawa luwih. Ing ngisor iki ana tuladha sing
mbandingake antaraning anak lan kembang.
Tuladha :
Anak kuwi kembang ing urip. Anak
kuwi wewangian ana sajroning bebrayan / rumah tangga. Anak kuwi sing bisa
nyegah bubrahe balepomah. Ana anak uga digantungake pengarep-arepe wong
tuwa/kulawarga. Anak uga tombaking gegayuhan sajroning rekasaning ngaurip.
Upamane ana saling babak antaraning urip bebojoan, yen ngelingi anak kang isih
suci, bisa dadi lereming ati kang panas. Anak pancen kembanging balepomah.
d) Sebab – Akibat
Pengembangan paragraf jinis iki
migunakake penalaran sebab-akibat. Urutane bisa kawiwitan saka sebab tumuju
akibat utawa suwalike. Gagasan pokoke bisa ana ing sebab utawa ana ing akibat.
Tuladha :
Yen ditilik saka kahanan kang
sejatine, sajake isih akeh warga Surabaya kang mbuwang sampah sembarangan.
Kamangka sampah kasebut bisa mbuntoni saluran banyu. Akibate, ing sadhengah
panggonan tuwuh banjir. Contone kaya kang dumadi ing pungkasaning wulan
iki.
e) Proses
Pengembangan proses arep padha karo
pengembangan kronologis. Bedane pengembangan kronologis mentingake bab
urutaning wektu, dene pengembangan proses mentingake owah-owahan sing
dumadi saka awah-awahan siji tumuju owah-owahan candhake.
Tuladha :
Menawa simbol J kanggo jejer,
W kanggo wasesa, lan L kanggo lesan, paugeran umum kanggo nggawe
ukara tanggap saka ukara tanduk kang kaya ing ngisor iki.
- Tetep mentingake urutan J – W – L , ananing J lan L diijolake papan panggonane.
- Ater-ater anuswara (am-, an-, ang-, any-) diganti ater-ater tripurusa (dak-/tak-, kok-, di-).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar