Wacana Narasi Iku Cirine Anane Narasi kang Ngisahke Cerita lan Prastawa |
Miturut KBBI Edisi Ketiga (2001:774) sing diarani narasi “pengisahan suatu cerita / kejadian, cerita atau deskripsi suatu kejadian atau peristiwa; kisahan, tema karya seni”. Dadi narasi tegese karangan sing nyritakake sawijining crita utawa kedadeyan, nggambarake prastawa (miturut KBBI). Ana maneh tegese macana narasi kang luwih jangkep, yaiku wacana kang mbudidaya nyritakake prastawa utawa kedadeyan kaya-kaya wong kang maca nyekseni dhewe utawa ngalami dhewe prastawa mau. Tembung liyane nerangake menawa narasi iku wacana kng nyritakake kanthi cetha rerangken tumindhak sajroning prastawa kang winatesing sawijining wektu.
Wacana narasi ana werna loro :
a. Narasi Ekspositoris
Yaiku wacana kang mung menehi
ketrangan lugu / apa anane. Narasi ekspositoris iki arep padha karo eksposisi
awit ancas kang tinuju titise karangan (informasi) ngenani sawijining prastawa
kang dibeberake. Dadi ancas tujuane padha karo eksposisi yaiku njembarake
pangertene pawongan.
Tuladha 1 :
Kepala Satuan Narkoba Polres
Sumbawa, Ipda Yudi Fanani, Kemis (22/12 – 2005) ditemokake tiwas ing salah
sijine kamar hotel ing kutha Mataram kanthi kahanan overdosis sabu-sabu.
Polisi sing tugase mandhegani mbrastha narkoba iki dinuga tiwas sakwise
pesta narkoba jalaraning tempat kejadian perkara (TKP) ditemokake alat pengisep
(bong) SS.
Tuladha 2 :
Transparancy International (TI),
sawijining lembaga penelitian antikorupsi, nyebutake partai politik ing
Indonesia mujudake lembaga kang paling korup ing sadawane taun 2005. Lembaga
liyane sing miturut TI akeh korupsine yaiku parlemen, kepolisian, bea cukai,
pengadilan, kejaksaan, lan pajek. Kosok baline lembaga sing paling aman saka
korupsi yaiku lembaga-lembaga keagamaan lan lembaga non-pemerintahan (NGO).
b. Narasi Sugestif
Yaiku wacana kang ngracik kanthi
runtut nganti bisa nggugah pengangen-angene wong kang maca. Wong kang maca
terus bisa njupuk sari / makna anyar, kang ora dibeberake kanthi cetha ing
wacana mau. Contone dongeng, novel, roman, lan cerkak lan sajinise.
Tuladha cerkak ing ngisor iki
wacanen.
Anggone ngingoni manuk darawisana sawatara suwene. Wiwite isih piyik-piyik
nganti saiki tumekane diwasa. Mula Ali rumangsa seneng atine, dene ingon-ingone
bisa lestari tekan seprene. Darane kuwi wis katon lulut. Nalika disingsoti dening
Ali banjur pating bleber miber nyedhaki dheweke. Malah wingenane wis ngendhog
barang. Cacahe ana loro. Dening Ali banjur digawekake petarangan saka suket
garing.
Esuk kuwi kaya padatan sadurunge
mlebu sekolah, Ali mesthi luwih dhisik makani manuke mau. Nanging saiba kagete
nalika pagupone diinguk, jebule manuke ora ana. Ilang sak endhoge, sak
petarangane. Kontan wae Ali arep nangis. Terus nyeluki ibune.
“Buuuk…buuk…. iki lho !”
“Ana apa ta, esuk-esuk kok wis
bengok-bengok,” Ibune nayuri saka pawon.
“Daraku ilang buk !”
“He, kok bisa ilang kuwi kepriye ?”
pitakone ibune karo menyat marani Ali.
“Ya embuh, kamangka nalika sorene
isih ana,” wangsulane Ali karo tangane sraweyan ngusape eluhe.
“Wis…wis, ilang yawis. Saiki luwih
becik gage adus terus sarapan. Mengko mundhak telat anggonmu mangkat sekolah,”
pituture ibune ngarih-arih. Terus nyambungi maneh “Mbesuk yen ibu nduwe dhuwit
rak ya bisa tuku maneh”.
Sakwise diarih-arih pungkasane Ali
gelem mangkat sekolah. Nanging nalika pelajaran dheweke ora bisa konsentrasi
babas pisan amarga terus kelingan manuke sing ilang mau. Pas jam istirahat
banjur crita marang Budi, kancane sakelas.
“Ilange kapan ta ?” pitakone Budi
“Sajake mau bengi,” wangsulane Ali.
“Apa wis mbok goleki ?” Budi takon
maneh.
“Ya durung, wong ngertiku lagi
mau esuk.”
“Yen ngono mengko nek wis bubaran
sekolah coba digoleki bareng-bareng. Mbok menawa isih bisa ketemu,” ujare Budi
aweh pamrayoga.
“Becik yen ngono, aku manut,”
wangsulane Ali wis rumangsa lega amarga ana kanca sing menehi kawigaten lan
pambiyantu.
Pancen Budi kuwi kancane Ali sing
paling kenthel. Ing sekolahan uga minangka murid sing paling pinter dhewe.
Antuk rangking siji terus. Cita-citane mbesuk kepengin dadi pulisi.
Mulane nalika mangerteni darane kancane ilang dheweke semangat banget kepengin
nggoleki. Idhep-idhep kanggo ngasah pikirane.
Sakwise bel bubaran sekolah muni,
bocah sakloron gegancangan mulih. Ing sadawane dalan padha rembugan.
“Li, daramu kuwi yen saba teka
ngendi wae ?” pitakone Budi.
Ali banjur mangsuli, “Ora tekan
ngendi-ngendi kok. Yen miber mung ing sakupenge omah wae. Ora adoh-adoh.”
“Yen dideleng omahmu rak rada adoh
karo tangga-tangga. Sebab pekaranganmu kuwi rak jembar,” celathune Budi.
“Bener.”
“Lha sing ilang pira Li ?”
“Loro, sak jodho. Ketambahan endhog
lan petarangane barang.”
“Daramu ana pira ta ?”
“Ya mung sak jodho thok.”
“Woo, ngono kuwi jenenge ilang
kabeh.”
Ali mung nyengir karo kukur-kukur
sirah krungu ujare Budi.
Satekane ing omahe Ali, Budi teus
padha nonton papan sakiwa tengene pagupon omah dara mau. Budi banjur ujar “Yen
tak pikir-pikir sing njupuk iki kok dudu wong adoh”.
Terus nyambung maneh, “Ora saben
pawongan weruh yen kowe ngopeni manuk. Jalaran daramu ora nate miber tekan
ngendi-ngendi. Dheweke wis biasa utawa wis nate mrene.”
Ali takon, “Yen ngono sing njupuk
sapa ?”
Tanpa mangsuli pitakone Ali,
Budi ujar maneh, “Daramu kuwi bakale diopeni. Ora dibeleh utawa dipateni.
Amarga dijupuk sak endhoge. Dadine ing papane sing anyar daramu bakal terus
ngangremi endhoge.”
“Oooo ngono ta,” Ali manthuk-manthuk.
“Olehe njupuk ora ijenan, nanging
paling ora ana wong loro, Li.”
“Lha kok kowe bisa ngerti ?”
pitakone Ali.
“Sebab kanggo nggawa lunga manuk
loro sak endhog, sak petarangane kuwi ora bisa dicekeli dhewekan. Mesthi bakal
kewuhan mengkone. Wong tangane mung loro. Ora kaya Bathara Guru sing
tangane ana papat, he……he…..he..”wangsulane Budi karo nyoba ndhagel.
“Bener kandhamu, sabanjure piye ?”
Budi malah balik takon, “Ing desa
ken sing ngopeni dara sapa wae?”
“Embuh aku ora nate migatekake.”
“Lha kowe apa apal ciri-cirine
daramu kuwi Li ?”
“Ya apal ta. Wong olehku ngopeni
kawit piyik.”
Karo menyat sak lungguhe Budi terus
celathu, “Ya wis, saiki ayo padha digoleki.”
“Ing ngendi ?”
“Ing desa kene wae. Karo
mlaku-mlaku, dolan-dolan.”
Sakarone banjur mubeng-mubeng karo
golek sisik melik. Terkadang nganti blusukan ing pekarangane wong barang.
Nalika tekan mburi omahe Parman, Ali celathu “Lha kae kandhang apa ya ?”
“Kandhang pitik. Nanging ora ana
salahe ta awake dhewe niliki,” wangsulane Budi karo jumangkah nyedhaki.
Sakwise tekan cedhakan Ali kaget.
“Lha iki rak daraku!” wuwuhe karo
tangane nudingi jero kandhang. Katon ing kono ana manuk dara loro. Sing siji
lagi angrem. Kandhange pancen disingget-singget. Dadi manuke ora campur karo
pitike.
Dumadakan ana swara sing gawe kagete
bocah loro mau.
“Hei! Lagi padha ngapa kuwi?”
Kekarone noleh. Katon Parman wis
ngadeg ing kono.
“Man, kowe njupuk daraku, ya,”
tutuhe Ali.
“Jarene sapa, kowe aja ngawur, lho!
Wangsulane Parman selak.
“Kuwi olehku tuku wingenane ning
pasar,” sambunge.
Budi melu nutuh,”Ali kuwi apal lho
karo cirine manuke. Yen kowe nyoba selak, mengko taklapurake polisi tenan,
lho.”
Ali banjur nuduhake ciri-cirine
darane. Nanging Parman tetep puguh ora ngaku. Budi banjur ujar,”Ngene
wae. Manuk iki rak jaremu olehmu tuku nembe wae. Dadine mesthi durung lulut.
Yen duweke Ali mesthi wis lulut. Mulane saiki manuke diiberake wae. Yen mengko
disingsoti Ali terus balik marani, kuwi genak duweke Ali.”
“Iya, aku setuju,”ujare Ali.
Budi ujar maneh,”Yen ora gelem
ngiberake berarti iku bener manuk colongan.”
Parman isih nyoba selak, “Lho, yen
tak iberake banjur ora mbalik maneh piye?”
“Ora usah kuwatir. Yen ilang mengko
tak ijoli tikel telu saka regane olehmu tuku,” wangsulane Budi.
Parman ora bisa suwala maneh,
kepeksa ngiberake dara mau. Ali banjur nyingsoti manuk mau. Ora gantalan wektu
nalika krungu swarane singsotan, darane peting bleber nyedhaki Ali. Malah salah
sijine mencok ing pundhake.
Mangerteni sing kaya mangkono mau
Parman wis ora bisa selak maneh. Parandene dheweke iya wedi yen mengkone bakal
dilaporake polisi tenan. Pungkasane dheweke uga ngaku yen anggone njupuk ora
dhewekan. Nanging karo Edi. Sabenere Parman karo Edi kuwi kanca sak sekolahan
karo Budi lan Ali. Malah nunggal kelas. Nanging bocah loro mau saksuwene iki
dikenal minangka bocah nakal, asring bolos, ngganggu kanca-kancane, uga seneng
colong jupuk barang.
Parman terus mbalekake darane Ali lan
uga bakal ngajak Edi njaluk ngapura, janji ora bakal mbalenitumindake sing
kleru mau lan uga janji bakal dadi bocah sing apik.
(Herman WH.)
Panjebar
Semangat -04/2006
Bedane narasi ekspositoris lan
sugestif.
Narasi Ekspositoris
|
Narasi Sugestif
|
1. Njembarake wawasan/pangerten
|
1. Mbeberake makna kang
sinandi
|
2. Mbeberake katrangan bab
prastawa
|
2. Nguripake pengangen-angen /
Imajinatif
|
3. Adhedhasar nalar supaya padha
Sarujuk
|
3. Nalar mung kanggo nggayuh
surasa
(makna),
yen perlu nalar dilirwakake
|
4. Basa informatif, tembunge
denotative
|
4. Basa figuratif, tembunge
konetatif
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar