Macapat ditegesi maca papat-papat
tegese macane papat-papat, saben pamunggele tembung kedadeyan saka patang
wanda. Ananging iki dudu siji-sijine teges.. salah sawijining pakar
Sastra Jawa, Arps, negesi macapat kanthi teges-teges kang maneka warna kaya
kang kapacak ana bukune kang asesirah Tembang in two traditions.
Kajaba saka kuwi, -pat
ngrujuk marang panandha diakritis (sandhangan) ana sajroning
aksara Jawa kang jumbuh lan mathuk ana
sajroning tetembangan macapat. Miturut Serat Mardawalagu, sing dianggit dening Ranggawarsita, macapat kuwi saka singkatan frasa maca-pat-lagu
sing tegese nembangake lagu kang angka papat “melagukan nada keempat”.
Kajaba maca-pat-lagu, isih ana maneh maca-sa-lagu, maca-ro-lagu
lan maca-tri-lagu. Maca-sa kalebu maca lagu utawa tembang kang
paling tuwa, miturut ujaring kandha diripta dening para Dewa lan diturunkan
marang pandita Walmiki lan digandhakake dening sang pujangga istana Yogiswara
saka Kediri. Maca-sa saiki diarani tembang gedhé. Maca-ro kalebu tembang
gedhé kang gunggunge pada saben pupuh bisa kurang saka papat, lan
gunggunge wanda saben gatra ora kudu padha. Maca-tri utawa kategori
angka telu yakuwi tembang tengahan kang miturut ujaring kandha
diripta dening Resi Wiratmaka, pandita istana Janggala lan kasampurnakake
dening Pangeran Panji Inukartapati lan sadulure. Pungkasane, macapat
utawa tembang cilik diciptakake dening Sunan Bonang lan diturunake
marang para wali.
Sejarah
macapat
Sacara umum macapat thukul
nalikaning zaman Majapahit lan kawiwitan antuk pangaribawa saka Walisanga. Kahanan iki mligi ana ing Jawa tengah, dene ing Jawa Timur lan Bali
macapat wis ditepungi sadurunge Islam teka ing laladan Jawa. Tuladhane ana
sawijining naskah saka Bali atau Jawa Timur kang asesirah Kidung Ranggalawé
kang tinulis ing tahun 1334 Masehi.
Struktur
macapat
Sawijing karya sastra macapat
biasane kaperang dadi pirang-pirang pupuh. Saeben pupuh kaperang dadi
pirang-pirang pada. Saben pupuh migunakake utawa struktur kang padha.
Metrum iki gumantung saka watak isi teks kang diceritakake.
Gunggunge pada saben pupuh
beda-beda, gumantung marang gunggunge naskah kang digunakake. Sabanjure saben
pada kaperang dadi larik utawa gatra. Sabanjure saben gatra
kaperang wanda. Saben gatra nduweni wanda kang tetep lan
dipungkasi dening vocal kang padha.
Tabel
macapat
Supaya luwih gampang mbedakake
antaraning guru gatra, guru wilangan lan guru lagu saka
tembang-tembang kuwi, saben metrum ditata ana sajroning table ing ngisor
iki.
Metrum
|
Gatra
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
Tembang cilik / Sekar alit
|
|||||||||||
Dhandhanggula
|
10
|
10i
|
10a
|
8é
|
7u
|
9i
|
7a
|
6u
|
8a
|
12i
|
7a
|
Maskumambang
|
4
|
12i
|
6a
|
8i
|
8a
|
||||||
Sinom
|
9
|
8a
|
8i
|
8a
|
8i
|
7i
|
8u
|
7a
|
8i
|
12a
|
|
Kinanthi
|
6
|
8u
|
8i
|
8a
|
8i
|
8a
|
8i
|
||||
Asmarandana
|
7
|
8a
|
8i
|
8é
|
8a
|
7a
|
8u
|
8a
|
|||
Durma
|
7
|
12a
|
7i
|
6a
|
7a
|
8i
|
5a
|
7i
|
|||
Pangkur
|
7
|
8a
|
11i
|
8u
|
7a
|
12u
|
8a
|
8i
|
|||
Mijil
|
6
|
10i
|
6o
|
10é
|
10i
|
6i
|
6u
|
||||
Pocung
|
4
|
12u
|
6a
|
8i
|
12a
|
||||||
Tembang tengahan / Sekar madya
|
|||||||||||
Jurudhemung
|
7
|
8a
|
8u
|
8u
|
8a
|
8u
|
8a
|
8u
|
|||
Wirangrong
|
6
|
8i
|
8o
|
10u
|
6i
|
7a
|
8a
|
||||
Balabak
|
6
|
12a
|
3é
|
12a
|
3é
|
12u
|
3é
|
||||
Gambuh
|
5
|
7u
|
10u
|
12i
|
8u
|
8o
|
|||||
Megatruh
|
5
|
12u
|
8i
|
8u
|
8i
|
8o
|
|||||
Tembang gedhé / Sekar ageng
|
|||||||||||
Girisa
|
8
|
8a
|
8a
|
8a
|
8a
|
8a
|
8a
|
8a
|
8a
|
Parafrase Tembang
Macapat
Parafrase tegese ngowahi
tembang/geguritan sing maune awujud pupuh/pada /bait dadi gancaran/prosa. Ana
basaIndonesiagampange sinebut memprosakan puisi. Perlu dimangerteni, tembang
uga kalebu salah sijining jinis geguritan, geguritan kang kuno. Mawi paugeran
guru gatra, guru lagu, guru wilangan, lan nduweni watak dhewe – dhewe. Ngarang
tembang ora kena ngawur, kudu nganggo paugeran-paugeran mau.
Ing ngisor iki ana tuladha tembang
sing arep didadekake gancaran (parafrase).
1)
Dhandanggula
Dhandanggula
Kawruhana wong priya sejati
Lamun arsa hanguapaya garwa
Den patitis pamilihe
Pisan kengguh wong ayu
Kaping pindho milih wong sugih
Kaping telu kawibawan
Kaping papatipun
Kena sambang – sarawungan
Bisa uga ginelut ing tembang manis
Marma denya waspada
Tembang ing ndhuwur gancarane ana
ing ngisor iki.
Kawruhana/mangertanana wong priya
kang sejati. Menawa nggolek garwa kudu sing patitis, kudu ngati-ati, kanthi
permati, ora grusa-grusu. Yen kengguh wong ayu, ayu kang bener iku hayu tegese
nylametake lelakon. Dadi yen wong lanang milih wong ayu (hayu) kudu ngerti yen
calon garwane iku bakal nylametake lelakon, dudu wong ayu sing nyengsarakake
lelakon.
Kapindho, yen milih garwa maraga
garwane wong sugih ya kudu ngati-ati. Sebab wong lanang yen milih bojo sugih,
ing tembe mburine bakal ora kajen. Ora mung dheweke ananging bisa uga wong
tuwane, sedulure, lan sapanunggalane, sebab dianggep wong mlarat. Mula wong
lanang iku kudu rumagang gawe duwe panggaotan aja mung nunut wong wadon. Tegese
wong lanang iku kudu tanggung jawab.
Kaping telu, yen milih calon bojo
amarga nunut kawibawan. Tuladhane calon bojone putrane wong kondhang, pejabat
sing kudu ngati-ati, kudu dipikir kanthi permati, supaya ora keduwung ing
mburi. Sabab, kawibawan iku ora langgeng, watake sok seneng ngremehake wong lan
ngina wong, sebab dianggep ora sadrajat, ora babag derajate.
Kaping papate, milih calon garwa
saka sambaing – srawungan. Bibite wong bareng kuliah, duwe hobi padha, kanca
latihan Koor, lsp. Woang Jawa paring sesulang lan pemut sing ngati-ati, amarga
wong sambaing – srawungan iku, witing tresna jalaran saka kulina banjur kurang
prayitna, ing tembe mburine keduwung amarga panelitine kurang permati.
Pinglima, ginilut ing tembung manis.
Lha iki mbebayani banget. Sebab tembung manis mau jebul ora tekan bathin, among
samudana, ethok-ethok. Wong kang tansah nganggo tembung manis adakane duwe
pamrih, luwih-luwih pamrih bandha. Cekake tembung manis ora kena ditamba-tamba.
Iku werdine tembang macapat ing
ndhuwur.
2)
Asmaradana
Asmaradana
Gegarane wong akrami
Dudu bandha dudu rupa
Among ati pawitane
Luput pisan kena pisan
Yen gamang luwih gampang
Yen angel, angel kalangkung
Tan kena tinumbas arta.
Cetha, menawa pawitane wong arep
rabi kuwi dudu bandha dudu rupa. Tegese dudu golek wong ayu, dudu wong sugih,
dudu kawibawan, lan sapanunggale, nanging among ati pawitane. Atine sapa ?
Atine wong loro – sing lanang lang sing wadon. Sebab jodho iku angel-angel
gampang. Yen kena ya kena pisan, yen luput ya luput pisan. Ora bisa bola-bali.
Yen angel ya angel banget. Ora kena dituku nganggo dhuwit.
Wataking Tembang
- Tembang Pocung : saenake, sembranan, guyonan. Gunane kanggo guyonan (berkelakar), cangkriman, pitutur.
- Tembang Mijil : gandrung-gandrung, prihatin, Gunane: pangudhar rasa prihatin.
- Tembang Maskumambang : susah nelangsa, prihatin, merana. Gunane kanggo mratelakake rasa susah karana.
- Tembang Kinanthi : gandrungasmara. Gunane: kanggo mratelakake rasa susah karana asmara.
- Tembang Durma : nesu, dendam, muring. Gunane kanggo pengeten anlikaning perang, tantang-tantangan.
- Tembang Asmaradana : sengsem, nesu, dendam. Gunane mratelakake rasa susah karana asmara.
- Tembang Pangkur : gandrung, tegang. Gunane kanggo menehi pepenget/peringatan
- Tembang Sinom : lugu, susah, prasaja. Gunane kanggo menehi pitutur, kanggo mbabar rasa susah.
- Tembang Dhandhanggula : luwes, manis, sarwa cocok. Gunane kanggo pitutur, mbabar rasa susah, kanggo pambuka gendhing.
- Tembang Megatruh : susah, rasa cuwa/gela kang mbangeti. Gunane kanggo mbabarake rasa susah.
- Tembang Gambuh : nerangake, nbeber kawruh. Gunane kanggo mulang muruk.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar